Sekcje

W trakcie tegorocznej edycji festiwalu Hommage a Kieślowski będziemy przyglądać się przede wszystkim najważniejszym pozycjom z bogatego dorobku filmowego patrona Sokołowska. Ważnym elementem jubileuszowej odsłony popularnej imprezy są także „filmowe konteksty i inspiracje” – dzieła, które tematycznie i ideowo wchodzą w dialog z twórczością polskiego mistrza.

Świętowanie 80-urodzin Kieślowskiego przybierze w Sokołowsku wyjątkową formę – festiwal odbywać się będzie przez niemalże całe wakacje, głównie w plenerze, ale także w przestrzeni historycznego Kinoteatru Zdrowie. Organizatorom zależy na tym, aby wydarzenie było jak najbardziej dostępne i bezpieczne dla mieszkańców i przyjezdnych gości, stąd wybór rozciągniętej w czasie, weekendowej formuły.

Warto jednak zaznaczyć, że w dniu urodzin Kieślowskiego (27 czerwca, niedziela), w Kinoteatrze Zdrowie w Sokołowsku przez cały dzień odbywać się będą projekcje filmów poświęconych osobie i twórczości filmowego patrona, np.:

“Krzysiek Kieślowski”, reż. Wojciech Malinowski

“Z rzeczywistości”, reż. Grażyna Banaszkiewicz

“Krótki film o Kieślowskim”, reż. Natalia Koryncka-Gruz

“Im so so”, reż. Krzysztof Wierzbicki

“Still Alive”, reż. Maria Zmarz-Koczanowicz

„Ostatnie spotkanie z Kieślowskim”, rez. Mikołaj Jazdon

 

Fundacja Sztuki Współczesnej In Situ pragnie uczcić tegoroczny jubileusz urodzin Kieślowskiego w naprawdę wyjątkowy sposób. Skala wydarzenia jest niesamowita. Począwszy od końca czerwca aż do końca sierpnia – niemalże w każdy weekend (piątek, sobota) – na zgromadzoną publiczność czeka wiele filmowych niespodzianek, a przede wszystkim możliwość zapoznania się zarówno z twórczością dokumentalną jak i fabularną Kieślowskiego. Program został ułożony w taki sposób, aby krótkie metraże wchodziły w twórczy dialog z pełnymi metrażami. Tak, aby móc pokazać ciągłość pewnych tematów i myśli w dorobku Kieślowskiego. Podczas festiwalu na dużym ekranie zostaną pokazane takie tytuły jak: „Przypadek”, „Amator”, „Podwójne życie Weroniki”, „Spokój”, „Krótki film o miłości”, „Bez końca”, „Trzy kolory. Biały” oraz „Trzy kolory. Niebieski”.

W sekcji „Ukochane filmy Krzysztofa Kieślowskiego” zostaną pokazane aż 4 tytuły – „La strada” Felliniego, „Muzykanci” Karabasza”, „Intymne oświetlenie” Passera oraz „Pieskie życie” Chaplina. Wybór filmów nie jest przypadkowy, czego dowodem chociażby połączona projekcja filmu Chaplina z „Trzy kolory. Biały”. Wielu krytyków zwracało uwagę na liczne podobieństwa między postacią Karola Karola (Zbigniew Zamachowski) i amerykańskim królem slapstickowej komedii. Edukacja filmowa za sprawą klasyki to bardzo ważna część festiwalu. Każdy film zostanie poprzedzony wstępem wyspecjalizowanego w temacie prelegenta/prelegentki. 

2021 to nie tylko jubileusz osiemdziesięciolecia urodzin Kieślowskiego, ale także trzydziestolecie „Podwójnego życia Weroniki”. Z tej okazji zamierzamy pokazać nie tylko nagrodzony w Cannes film polskiego mistrza, ale dwa tytuły z bardzo różnych stron świata, które nawiązują do genialnego dzieła Kieślowskiego – „List miłosny” (Love Letter, Japonia, 1995) w reżyserii Shunji Iwai oraz debiut fabularny nagrodzonego Oscarem Paola Sorrentina, „O jednego więcej” (L’ uomo in piu’, Włochy, 2001). Festiwal zaprasza również na wyjątkową projekcję kultowej „Amelii” (Le fabuleux destin d’Amélie Poulain, 2001) Jean Pierre’a Jeuneta, którą wielu badaczy ochrzciło mianem filmowej spadkobierczyni „Weroniki” Kieślowskiego. Film Jeuneta świętuje w tym roku swoje 20-lecie.

Jak podkreśla filmoznawczyni Diana Dąbrowska, osoba odpowiedzialna za kształt programu festiwalowego: „Wybrane tytuły wchodzą ze sobą w świadomy dialog. Nie tylko zestawiamy ze sobą filmy Kieślowskiego, np. „Refren” z „Bez końca”, „Tramwaj” z „Krótkim filmem o miłości” czy „Gadające głowy” i „Przypadek”. Chcemy się przyjrzeć szerszym kontekstom interpretacyjnym. Ważny dla twórczości Kieślowskiego temat kary śmierci i zbrodni powróci w nagrodzonym na zeszłorocznym Berlinale, irańskim filmie „Zło nie istnieje” (Sheytan vojud nadarad, 2020) Mohammada Rasoulofa. Ważną dyskusję na temat nierówności społecznych, wolności i emigracji, które stanowią podstawę tematyczno-filozoficzną „Białego” (Trois Colours. Blanche, 1993), pragniemy wzmocnić projekcjami takich tytułów jak „Nędznicy” (Les Misérables, Francja, 2019) Ladj Ly oraz „Po tamtej stronie” (Toivon tuolla puolen, Finlandia/Niemcy, 2017) Akiego Kaurismäkiego”.

Na festiwalu nie zabraknie również filmów twórców i twórczyń debiutujących – Kalina Alabrudzińska („Nic nie ginie”, Polska 2019) oraz Mauro Mancini („Pod tym samym niebem” [Non odiare], Włochy 2020). W ramach debiutującej na tegorocznej edycji sekcji „Uczniowie Kieślowskiego” organizatorzy pragną przyjrzeć się prężnie rozwijającej się twórczości Iwony Siekierzyńskiej, której ostatni film –„Amatorzy”, 2020 – został pokazany w konkursie głównym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Istotnym elementem programu będzie prezentacja twórczości katalońskiej reżyserki Judith Colell, uznawanej za jeden z bardziej wyrazistych głosów w nowym hiszpańskim kinie. W Sokołowsku zaplanowano pokazy z jej specjalnym udziałem „53 dni zimy”, które stworzyła pod wpływem twórczości Kieślowskiego oraz „Elisy K.”. (24 lipca spotkanie z reżyserką w Kinie)