Sekcje

Na program festiwalu złożą się trzy sekcje tematyczne:

W sekcji Re:Interpretacje (fabuły europejskie) pokazany zostanie przedpremierowo w Polsce wybitny film węgierskiej reżyserki Ildikó Enyedi, sytuujący tajemniczą opowieść o miłości, współczuciu i pragnieniu dotyku w sterylnej, nowoczesnej ubojni na peryferiach Budapesztu. Metaforyczny obraz „Dusza i ciało” („On Body and Soul”) zachwycił zarówno widzów, krytykę filmową, jak i jury 67. MFF w Berlinie i zdobył najważniejszą nagrodę Berlinale – Złotego Niedźwiedzia. Film otworzy sekcję „Re:Interpretacje”. Kino tworzone przez kobiety to również „Pożegnanie z Europą” („Stefan Zweig: Farewell to Europe”). Maria Schrader, sławna aktorka i reżyserka niemiecka, opowiada w swym najnowszym filmie o tragicznych skutkach emigracji politycznej Stefana Zweiga, pisarza austriackiego. Głośny czesko-słowacki film „Brud” („Filthy”) Terezy Nvotovej to przykład kina zbuntowanego, rozliczającego się z mechanizmami obojętności wobec różnych form przemocy. Czeskie kino jest szczególnie silnie reprezentowane na tegorocznym festiwalu. Obok nowego filmu Bohdana Slámy „Baba z lodu” („Ice Mother”), czesko-słowacko-francuskiej koprodukcji, festiwal pokaże polsko-czeską koprodukcję „Droga do Rzymu” („Journey to Rome”) w reżyserii Tomasza Mielnika – absolwenta czeskiej FAMU – oraz ostatni film Petra Zelenki, jednego z najbardziej twórczych dramaturgów, scenarzystów i reżyserów kina europejskiego: „Zagubieni” („Lost in Munich”) rozliczający się, z typową dla Zelenki inteligencją, ironią, humorem i zamiłowaniem do charakterów tragikomicznych i chaplinowskich wręcz sytuacji bez wyjścia, z narodową traumą Czechów – traktatem monachijskim. Serbska komedia o czwórce aktorów nieudaczników pt. „Stado” („Herd”) w reż. Nikoli Kojo uzupełnia spojrzenie Zelenki, bawiąc się odwiecznym tematem nieprzystawalności sztuki do realiów polityki zabarwionej nacjonalizmem, w jej konkretnie odczuwalnej formie: niemożności zdobycia pieniędzy na film, gdy nie należy się do grupy zwycięzców. Jak co roku festiwal do końca trzyma w tajemnicy film-niespodziankę dla widzów i gości, o której w tym roku wiadomo tylko tyle, że będzie to zaskakujący film włoski. Kuratorem sekcji Re:Interpretacje jest Dorota Paciarelli, jednocześnie od 2016 roku dyrektor ds. programowych.

Wyraźny profil pokazuje tegoroczna sekcja dokumentalna Bez Fikcji!, kierowana po raz pierwszy przez filmoznawcę UAM w Poznaniu, Piotra Pławuszewskiego, stawiającego na spotkania z codziennością, tak jak postrzegają ją młode twórczynie. W tym roku dominują bowiem w programie kobiety, obserwujące uważnie i badające przestrzeń międzyludzką polskie dokumentalistki młodego pokolenia. Przykładami takich filmów są: „Nauka” („Education”) Emi Buchwald, „Więzi” („Close Ties”) Zofii Kowalewskiej, „Trzy rozmowy o życiu” („Three Conversations on Life”) Julii Staniszewskiej, „Polonez” („Polonaise”) Agnieszki Elbanowskiej czy „Pani Rena od Aniołów” („Miss Rena of Angels”) Aleksandry Folczak. Świat duchowy, wewnętrzne zmagania z niedoskonałościami ciała i psychiki, próby przezwyciężenia norm, które ograniczają naszą wolność, i dążenie do osobistego szczęścia podejmują filmy „Zwyczajny film autystyczny” („Normal Autistic Film”) Miroslava Janka, nagrodzony na festiwalu w Wenecji nagrodą Premio Orizzonti di Venezia włoski dokument kinowy „Liberami” oraz włoski dokument, nie tylko dla mężczyzn, pod tytułem „Crazy for Football: The Craziest World Cup” w reż. Volfango De Biasi, laureata prestiżowej nagrody Premio di David Donatello za najlepszy dokument włoski 2016.

W sekcji Hommage à Kieślowski festiwal kłania się tym razem z wielkim uznaniem i szacunkiem twórcom polskiego kina i mistrzom szkoły polskiej z pokolenia Krzysztofa Kieślowskiego i twórcom od niego starszym, których cenił wysoko i którzy mieli na niego – jak Kazimierz Karabasz – duży wpływ artystyczny. Obok obrazów takich jak „Dekalog X” czy „Trzy kolory: Biały” („Three Colors: White”) Krzysztofa Kieślowskiego, festiwal przypomni kultową komedię Kazimierza Kutza pt. „Zawrócony” („Reverted”), na którego pokaz osobiście zaprosi reżyser filmu, scenarzysta, były senator RP: Kazimierz Kutz. Gościem specjalnym siódmej edycji będzie jeden z najbardziej znanych i lubianych aktorów, wyjątkowe zjawisko w kinie polskim i aktor Teatru Narodowego: Zbigniew Zamachowski. O jego poszukiwaniach artystycznych, niezapomnianych kreacjach i doświadczeniach w pracy z Krzysztofem Kieślowskim, ale przede wszystkim z jego przyjacielem i mentorem czasu młodości, Kazimierzem Kutzem i współpracy z reżyserami zagranicznymi, rozmawiać będą Dorota Paciarelli, Kazimierz Kutz i inni zaproszeni goście. Szczególnym wydarzeniem tej sekcji będzie premierowy pokaz filmu „Intensywność patrzenia” Andrzeja Sapiji o klasyku polskiego kina, Kazimierzu Karabaszu, uhonorowanym w tym roku tytułem doktora honoris causa PWSFTviT. Sam o sobie Kazimierz Karabasz napisał przed laty: Im dłużej w tym zawodzie pracuję, tym częściej dostrzegam, że zadowolenia i pewnego poczucia sensu tego zajęcia dostarcza mi nie sam film, który realizuję, ale d r o g a, którą przebywam, by go zrobić. „Krystyna M. – szkice do portretu” Kazimierza Karabasza to przykład takiej drogi, wzbogacającej postrzeganie świata i życzliwe patrzenie widzów na ludzi pozornie zwyczajnych. Podobnie jak sekcja Bez fikcji!, także sekcja Hommage à Kieślowski po raz pierwszy od założenia festiwalu kierowana jest przez kuratora. Jest nim znany filmoznawca i profesor hab. UAM Mikołaj Jazdon, autor znaczących publikacji naukowych o sztuce dokumentu i twórczości dokumentalnej m.in. Krzysztofa Kieślowskiego i Kazmierza Karabasza pt. „Kino dokumentalne Kazimierza Karabasza”.