Sekcje

Na program festiwalu złożą się trzy sekcje tematyczne:

W sekcji Re:Interpretacje (fabuły europejskie) pokazany zostanie przedpremierowo w Polsce wybitny film węgierskiej reżyserki Ildikó Enyedi, sytuujący tajemniczą opowieść o miłości, współczuciu i pragnieniu dotyku w sterylnej, nowoczesnej ubojni na peryferiach Budapesztu. Metaforyczny obraz „Dusza i ciało” („On Body and Soul”) zachwycił zarówno widzów, krytykę filmową, jak i jury 67. MFF w Berlinie i zdobył najważniejszą nagrodę Berlinale – Złotego Niedźwiedzia. Film otworzy sekcję „Re:Interpretacje”. Kino tworzone przez kobiety to również „Pożegnanie z Europą” („Stefan Zweig: Farewell to Europe”). Maria Schrader, sławna aktorka i reżyserka niemiecka, opowiada w swym najnowszym filmie o tragicznych skutkach emigracji politycznej Stefana Zweiga, pisarza austriackiego. Głośny czesko-słowacki film „Brud” („Filthy”) Terezy Nvotovej to przykład kina zbuntowanego, rozliczającego się z mechanizmami obojętności wobec różnych form przemocy. Czeskie kino jest szczególnie silnie reprezentowane na tegorocznym festiwalu. Obok nowego filmu Bohdana Slámy „Baba z lodu” („Ice Mother”), czesko-słowacko-francuskiej koprodukcji, festiwal pokaże polsko-czeską koprodukcję „Droga do Rzymu” („Journey to Rome”) w reżyserii Tomasza Mielnika – absolwenta czeskiej FAMU – oraz ostatni film Petra Zelenki, jednego z najbardziej twórczych dramaturgów, scenarzystów i reżyserów kina europejskiego: „Zagubieni” („Lost in Munich”) rozliczający się, z typową dla Zelenki inteligencją, ironią, humorem i zamiłowaniem do charakterów tragikomicznych i chaplinowskich wręcz sytuacji bez wyjścia, z narodową traumą Czechów – traktatem monachijskim. Serbska komedia o czwórce aktorów nieudaczników pt. „Stado” („Herd”) w reż. Nikoli Kojo uzupełnia spojrzenie Zelenki, bawiąc się odwiecznym tematem nieprzystawalności sztuki do realiów polityki zabarwionej nacjonalizmem, w jej konkretnie odczuwalnej formie: niemożności zdobycia pieniędzy na film, gdy nie należy się do grupy zwycięzców. Jak co roku festiwal do końca trzyma w tajemnicy film-niespodziankę dla widzów i gości, o której w tym roku wiadomo tylko tyle, że będzie to zaskakujący film włoski. Kuratorem sekcji Re:Interpretacje jest Dorota Paciarelli, jednocześnie od 2016 roku dyrektor ds. programowych. Partnerem Festiwalu jest Instytut Kultury Włoskiej

Wyraźny profil pokazuje tegoroczna sekcja dokumentalna Bez Fikcji!, kierowana po raz pierwszy przez filmoznawcę UAM w Poznaniu, Piotra Pławuszewskiego, stawiającego na spotkania z codziennością, tak jak postrzegają ją młode twórczynie. W tym roku dominują bowiem w programie kobiety, obserwujące uważnie i badające przestrzeń międzyludzką polskie dokumentalistki młodego pokolenia. Przykładami takich filmów są: „Nauka” („Education”) Emi Buchwald, „Więzi” („Close Ties”) Zofii Kowalewskiej, „Trzy rozmowy o życiu” („Three Conversations on Life”) Julii Staniszewskiej, „Polonez” („Polonaise”) Agnieszki Elbanowskiej czy „Pani Rena od Aniołów” („Miss Rena of Angels”) Aleksandry Folczak. Świat duchowy, wewnętrzne zmagania z niedoskonałościami ciała i psychiki, próby przezwyciężenia norm, które ograniczają naszą wolność, i dążenie do osobistego szczęścia podejmują filmy „Zwyczajny film autystyczny” („Normal Autistic Film”) Miroslava Janka, nagrodzony na festiwalu w Wenecji nagrodą Premio Orizzonti di Venezia włoski dokument kinowy „Liberami” oraz włoski dokument, nie tylko dla mężczyzn, pod tytułem „Crazy for Football: The Craziest World Cup” w reż. Volfango De Biasi, laureata prestiżowej nagrody Premio di David Donatello za najlepszy dokument włoski 2016.

W sekcji Hommage à Kieślowski festiwal kłania się tym razem z wielkim uznaniem i szacunkiem twórcom polskiego kina i mistrzom szkoły polskiej z pokolenia Krzysztofa Kieślowskiego i twórcom od niego starszym, których cenił wysoko i którzy mieli na niego – jak Kazimierz Karabasz – duży wpływ artystyczny. Obok obrazów takich jak „Dekalog X” czy „Trzy kolory: Biały” („Three Colors: White”) Krzysztofa Kieślowskiego, festiwal przypomni kultową komedię Kazimierza Kutza pt. „Zawrócony” („Reverted”), na którego pokaz osobiście zaprosi reżyser filmu, scenarzysta, były senator RP: Kazimierz Kutz. Gościem specjalnym siódmej edycji będzie jeden z najbardziej znanych i lubianych aktorów, wyjątkowe zjawisko w kinie polskim i aktor Teatru Narodowego: Zbigniew Zamachowski. O jego poszukiwaniach artystycznych, niezapomnianych kreacjach i doświadczeniach w pracy z Krzysztofem Kieślowskim, ale przede wszystkim z jego przyjacielem i mentorem czasu młodości, Kazimierzem Kutzem i współpracy z reżyserami zagranicznymi, rozmawiać będą Dorota Paciarelli, Kazimierz Kutz i inni zaproszeni goście. Szczególnym wydarzeniem tej sekcji będzie premierowy pokaz filmu „Intensywność patrzenia” Andrzeja Sapiji o klasyku polskiego kina, Kazimierzu Karabaszu, uhonorowanym w tym roku tytułem doktora honoris causa PWSFTviT. Sam o sobie Kazimierz Karabasz napisał przed laty: Im dłużej w tym zawodzie pracuję, tym częściej dostrzegam, że zadowolenia i pewnego poczucia sensu tego zajęcia dostarcza mi nie sam film, który realizuję, ale d r o g a, którą przebywam, by go zrobić. „Krystyna M. – szkice do portretu” Kazimierza Karabasza to przykład takiej drogi, wzbogacającej postrzeganie świata i życzliwe patrzenie widzów na ludzi pozornie zwyczajnych. Podobnie jak sekcja Bez fikcji!, także sekcja Hommage à Kieślowski po raz pierwszy od założenia festiwalu kierowana jest przez kuratora. Jest nim znany filmoznawca i profesor hab. UAM Mikołaj Jazdon, autor znaczących publikacji naukowych o sztuce dokumentu i twórczości dokumentalnej m.in. Krzysztofa Kieślowskiego i Kazmierza Karabasza pt. „Kino dokumentalne Kazimierza Karabasza”.