Dorota Paciarelli

Dorota Paciarelli ukończyła studia ekonomiczne w Wyższej Szkole Handlowej w Lipsku, a następnie studia podyplomowe na wydziale produkcji PWSFTviT. Po wyjeździe z Polski w 1982 roku z miłości do literatury  i języka włoskiego studiowała również literaturoznawstwo i filologię włoską na Wolnym Uniwersytecie w Berlinie.

Współpraca z Kieślowskim: Dorota Paciarelli należy do grona bliskich współpracowników i przyjaciół Kieślowskiego z okresu 1983 – 1996. Współpracowała z Kieślowskim jako tłumaczka jego zagranicznych warsztatów (dokument i fabuła), tłumaczyła teksty artysty dla publikacji Frankfurter Allgemeine Zeitung,  szwajcarskiego Du, liczne wywiady na festiwalu Berlinale i kampaniach promocyjnych jego filmów w Niemczech, trwające rok masterclass scenopisarstwa i reżyserii w Szwajcarii prowadzone tam wspólnie z Edwardem Zebrowskim. Obu scenarzystów i reżyserów uważa do dzisiaj za swych najważniejszych mentorów i niedościgniony wzorzec uczciwości zawodowej i pedagogicznej. W roku 1988 została agentką Kieślowskiego, który zwrócił się do niej po przyznaniu mu pierwszej nagrody filmowej Europejskiej Akademii Filmowej za „Krótki film o zabijaniu” z pytaniem, czy nie podjęłaby się zadań agentki artystycznej. Obowiązki te pełniła do śmierci artysty w marcu 1996 roku,  skupiając się głównie na jego interesach zawodowych w krajach niemieckojęzycznych.

Kariera zawodowa: Współzałożycielka i menadżerka Międzynarodowych Seminariów Reżyserii Filmowej  Teatralnej w Kuenstlerhaus Berlin w latach 1983 – 1990, gdzie uczyli m.in. K.Kieślowski, A.Wajda, A. Holland, T. Łomnicki, T. Angelopoulos, A. Tarkowski, E.Axer, I. Szabò, E. Zebrowski, J. Petrycki, W. Stok, L. Bondy, J.Lubimow. Pracę na planie rozpoczęła w 1984 roku jako asystentka reżysera w niemieckiej produkcji Artura Braunera i pierwszym filmie Agnieszki Holland zrealizowanym na emigracji p.t. „Gorzkie żniwa” (Bittere Ernte). Po upadku muru i zjednoczeniu Niemiec w 1990 roku kierowała Polskim Instytutem Kultury w Berlinie, organizując tam m.in. pierwszą w Niemczech wystawę fotografii Piotra Jaxy do filmów „Trzy kolory” z udziałem Krzysztofa Kieślowskiego, która towarzyszyła udziałowi filmu „Trzy kolory: Biały” w konkursie głównym na festiwalu filmowym Berlinale. Od dziewiętnasu lat zajmuje się zawodowo analizowaniem scenariuszy i koprodukcjami europejskimi (Pokot, W ciemności, Still Alive), sporządza ekspertyzy dotyczące jakości projektów fabularnych  na potrzeby funduszy filmowych i firm producenckich, wykładała podstawy dramaturgii filmowej i developmentu (m.in. w Warszawskiej Szkole Filmowej, Filmschule Hamburg, Drehbuchwerkstatt Niedersachsen); była ekspertem programu EAVE, kierowała i kocypowała programy dla scenarzystów i reżyserów Talents z udziałem Jacka Bławuta i Wojciecha Marczewskiego w funduszu filmowym Nordmedia; doradza w koprodukcjach międzynarodowych (m.in. W ciemności oraz Pokot w reż. A.Holland). W latach 2005 – 2008 wicedyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.  Uczestniczyła w kampaniach promocyjnych polskich filmów na festiwalach w Cannes, Wenecji, San Sebastian, Berlinie, Tallinie i Galway. Zasiadała w Jury na festiwalach filmowych m.in. jako jurorka Up And Coming w Hanowerze, festiwalu filmów krótkometrażowych Interfilm w Berlinie, Filmfest Hamburg, międzynarodowym festiwaul filmów studenckich w Teheranie (Iran) i Kiszyniowie (Mołdawia), festiwalu filmów sensacyjnych Suspense w Kołobrzegu, a w roku 2017 w jury festiwalu Off Cinema w Poznaniu. Zainicjowany przez Dorotę Paciarelli zakupem praw do ekranizacji powieści Olgi Tokarczuk „Prowadź swój pług przez kości umarłych” i koprodukowany do zakończenia rozwoju scenariusza film „Pokot” w reżyserii Agnieszki Holland zdobył w 2017 roku na Berlinale prestiżową nagrodę Alfreda Bauera (Srebrny Niedźwiedź) przyznawaną tradycyjnie filmom otwierającym nowe perspekty w kinie. Od 2016 do 2018 roku dyrektor artystyczna festiwalu Hommage à Kieślowski. Przewodnicząca zarządu stowarzyszenia Krzysztof Kieślowski Forum e.V. w Berlinie od 2009 roku. Kontakt: kieslowskiforumberlin@gmail.com