Idea

9. edycja Międzynarodowego festiwalu HOMMAGE A KIEŚLOWSKI

Co roku Sokołowsko – malownicza miejscowość koło Wałbrzycha i ważne miejsce w życiu Krzysztofa Kieślowskiego – obchodzi święto kina. Projekcje festiwalowe odbywać się będą w opisanym przez Kieślowskiego w jego „Autobiografii” Kinoteatrze ZDROWIE, w sali multimedialnej Laboratorium Kultury Fundacji IN SITU oraz w przestrzeniach historycznego Sanatorium Brehmera.
W tym roku festiwal odbędzie się w Sokołowsku 13-15 września. Patronat nad festiwalem objęła Maria Kieślowska, żona zmarłego reżysera i dobry duch festiwalu, który nieustannie wspiera rozwój tegoż przedsięwzięcia.

Ideą przewodnią tegorocznej edycji jest WSPÓŁPRACA. Świat filmu nie istnieje w próżni – niezbędna jest wzajemność wszystkich pól, które składają się na gotowy film. Rozwój kina jest w dużej mierze historią solidarności, niezbędnej do tego, żeby tworzyć i przeżyć. Na poziomie międzynarodowym zależy nam na współpracy z różnymi krajami, tak aby do Sokołowska przyjechało kino różnorodne, które będzie dla naszej publiczności spotkaniem niezwykłym pod kątem estetycznym i emocjonalnym. Również w tematyce wyselekcjonowanych dzieł przejawia się silnie motyw potrzeby solidarności, o czym świadczy najlepiej wybór „Czerwonego” na kluczowy film Hommage a Kieślowski 2019. Figura „wędrowców” we współczesnym kinie, szczególnie w kontekście przemian społecznych i niepokojów, które za nimi idą, będzie ważnym punktem odniesienia i dyskusji. Nawiązując do słynnego tytułu jednej z kultowych czeskich komedii (elementu stale obecnego w Sokołowsku od lat) – „Musimy sobie pomagać”. Tę empatyczną myśl chcielibyśmy uczynić mottem tegorocznej edycji, stawiając bardzo silny nacisk na międzynarodową współpracę między instytucjami, filmowcami i znawcami kina, tak aby dostarczać naszej publiczności to, co we współczesnym kinie najlepsze, najciekawsze, najbardziej wartościowe.

Z okazji 25-lecia premiery „Trzy kolory. Czerwony” odbędzie się jubileuszowa, specjalna projekcja tego filmu, a po niej panel z udziałem m.in. Krzysztofa Piesiewicza (scenarzysta, najważniejszy partner zawodowy Kieślowskiego), Piotra Jaxy (fotosista „Trzech kolorów”), Urszuli Lesiak (montażystka „Białego”) i Zdenka Holý (dziekan prestiżowej praskiej szkoły filmowej FAMU, tłumacz książek o Kieślowskim w Czechach). Dyskusję poprowadzi Łukasz Maciejewski. Hołdem dla twórczości patrona naszego festiwalu będzie ponadto projekcja video eseju w reżyserii Leigh Singera – „Trzy kolory: Srebrny” (Three Colours: Silver, 2018) w trakcie otwarcia imprezy.

Współpraca z Czechami i pokazy kina czeskiego to jedna ze specjalności Sokołowska. W tym roku postanowiliśmy odświeżyć tę formułę i postawić na to, co polska publiczność uwielbia, czyli czeskie komedie. Nie tylko przyjrzymy się najnowszym produkcjom, ale zastanowimy się też nad tym, w jaki sposób tworzy się scenariusz filmu komediowego, jak konstruuje się w kinie humor, jak zmienia się on w kontekście kina narodowego, jak tworzyć wartościowe kino rozrywkowe, które równocześnie zachęcałoby do refleksji… Podczas panelu „Czeskie komedie dziś” zastanowimy się m.in. dlaczego tak bardzo uwielbiamy czeskie komedie i co decyduje o ich światowej, nieprzerwanej od dekad popularności. Gośćmi panelu będą Tomáš Pavlíček (odnoszący sukcesy reżyser i scenarzysta młodego pokolenia) i Zdenek Holý. Spotkanie poprowadzi Petr Vlček (kurator sekcji czeskiej festiwalu, znawca kina europejskiego). Panel zwieńczy pokaz najczęściej nagradzanej w ostatnim roku czeskiej komedii „Chata na sprzedaż” (Chata na prodej, 2018) w reżyserii wspomnianego Tomáša Pavlíčka.

Robert Sedláček będzie również bohaterem własnej mini-retrospektywy. W Sokołowsku zobaczymy jego ostatni kinowy film o Janie Palachu (prod. 2018), studencie, który dokonał na znak kontrkulturowego protestu aktu samospalenia przed Muzeum Narodowym na placu Wacława w Pradze (1969). Jest to postać ikoniczna dla czeskiej historii narodowej, którą zafascynowała się sama Agnieszka Holland w mini-serialu produkcji HBO „Gorejący krzew” (Hořící keř, 2013). Rok 1989 uczcimy zaś za sprawą wyjątkowego master classu z reżyserem na temat sposobów prezentacji Historii na małym i dużym ekranie. Obejrzymy wspólnie części mini-serialu telewizyjnego „Czeskie stulecie” (prod. 2013) związanego z aksamitną rewolucją i postacią Vaclava Havla (tytuł czeski – Poslední hurá). Jest to cykl filmów w całości wyreżyserowany dla Czeskiej Telewizji Narodowej przez Roberta Sedláčka. Jak sam reżyser podkreśla – „Czeskie stulecie nie usiłuje zrekonstruować najbardziej prawdopodobnego przebiegu zdarzeń, ale stworzyć sytuację, w której to widzowie będą mogli razem z postaciami tamtej ery przeżywać ich rozterki i obawy oraz zrozumieć podstawy ich działań. Cykl ten ukazuje trzymające w napięciu konflikty, których konsekwencje znalazły odzwierciedlenie w życiu ludzi i wpłynęły na kierunek naszego [czeskiego] narodu na długie lata”.

Od tegorocznej edycji rozpoczynamy nowy cykl filmowy pt. Lekcja kina, w ramach którego pokażemy film „Varda by Agnes” w reżyserii zmarłej w tym roku Agnes Vardy, wybitnej reżyserki, przedstawicielki francuskiej Nowej Fali, a także „Brzdąca” (The Kid, 1921) Charliego Chaplina (w tym roku wypada 130. rocznica jego urodzin) w specjalnie zaaranżowanej przestrzeni Sanatorium Brehmera. O miłości polskiego twórcy do Chaplina i echach fascynacji tą kultową dla historii kina postacią w innych filmach Kieślowskiego opowiedzą nam przed pokazem kuratorzy festiwalu i przyjaciele polskiego reżysera. W ramach sekcji „Najnowsze polskie kino” zobaczymy zaś najświeższe, wielokrotnie nagradzane na światowych festiwalach polskie produkcje, m.in. „Wilkołaka” Adriana Panka. Co więcej, publiczność festiwalu Hommage à Kieślowski zobaczy jako jedna z pierwszych, jeszcze przed konkursem na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni,  głośny już film Xawerego Żuławskiego „Mowa ptaków”, a po pokazie będzie mogła się spotkać z reżyserem oraz odtwórcą jednej z głównych ról – Sebastianem Fabijańskim.

Bogato i ciekawie zapowiada się sekcja polskich dokumentów „Tu i teraz: nowe polskie dokumenty”, którą reprezentować będą młodzi twórcy; cykl spotkań z ich udziałem poprowadzi Michał Oleszczyk. Na zaproszenie naszego kuratora do Sokołowska przyjedzie m.in. Małgorzata Imielska z filmem „Miłość i puste słowa” oraz Paweł Wysoczański z filmem „Jutro czeka nas długi dzień”, Grzegorz Brzozowski z filmem „Obcy na mojej kanapie” oraz Michał Hytroś z filmem „Siostry”. Kino dokumentalne było ważną częścią twórczej drogi Kieślowskiego, pragniemy być wierni tej tradycji; zależy nam na tym, aby przyglądać się filmom młodych, zdolnych twórców, przyglądać się temu jak oni przefiltrowują współczesną (niekiedy problematyczną) rzeczywistość przez pryzmat własnej wrażliwości.

Kulminacyjnym punktem festiwalu będzie Otwarcie Archiwum Kieślowskiego. Celem Archiwum jest pozyskiwanie, digitalizacja, ochrona i upowszechnianie zasobów archiwalnych związanych z twórczością jednego z najwybitniejszych europejskich reżyserów. ATKK nie mogłoby powstać bez merytorycznej pomocy i zaufania, którym obdarzyła Fundację Pani Maria Kieślowska, przekazując materiały z archiwum rodzinnego. To w oparciu o nie w Sokołowsku, siedzibie Fundacji, powstało i rozwija się to żywe archiwum pamięci i spuścizny po reżyserze – laboratorium spotkań z kinem i postawą twórczą autora trylogii „Trzy kolory”.

Pokazom filmowym, spotkaniom i debatom towarzyszyć będzie wystawa niepublikowanych do tej pory fotosów z planu filmowego trylogii „Trzy kolory” autorstwa przyjaciela festiwalu i wielkiego profesjonalisty w swoim fachu, Piotra Jaxy.

Podczas trzech dni festiwalu spotkamy się z gośćmi, twórcami i krytykami filmowymi.  Na festiwal Hommage à Kieślowski zaproszeni zostali m.in. Maria Kieślowska, Magdalena Łazarkiewicz, Sebastian Fabijański, Leigh Singer, Xawery Żuławski, Adrian Panek, Krzysztof Piesiewicz, Piotr Jaxa, Łukasz Maciejewski, Tomáš Pavlíček, Robert Sedláček, Grzegorz Brzozowski, Petro Aleksowski…

Dyrektorką artystyczną tegorocznej edycji jest Diana Dąbrowska, natomiast kuratorami poszczególnych sekcji są Michał Oleszczyk, Petr Vlček oraz Mikołaj Jazdon.

Organizacja & Produkcja festiwalu:
Fundacja Sztuki Współczesnej „IN SITU”
Międzynarodowe Laboratorium Kultury Sokołowsko