9. Edycja Sokołowsko – Międzynarodowego Festiwalu Filmowego HOMMAGE A KIEŚLOWSKI
Co roku Sokołowsko – malownicza miejscowość koło Wałbrzycha i ważne miejsce w życiu Krzysztofa Kieślowskiego – obchodzi święto kina. Projekcje festiwalowe odbywać się będą w opisanym przez Kieślowskiego w jego „Autobiografii” Kinoteatrze ZDROWIE, w sali multimedialnej Laboratorium Kultury Fundacji IN SITU oraz w przestrzeniach historycznego Sanatorium Brehmera.
W tym roku festiwal odbędzie się w Sokołowsku w dniach 13-15 września. Patronat nad festiwalem objęła Maria Kieślowska, żona zmarłego reżysera i dobry duch festiwalu, który nieustannie wspiera rozwój tegoż przedsięwzięcia.
Program festiwalu jest jeszcze konstruowany, ale już dzisiaj możemy potwierdzić kilka jego ważnych punktów.
Ideą przewodnią tegorocznej edycji jest WSPÓŁPRACA. Świat filmu nie istnieje w próżni – niezbędna jest wzajemność wszystkich pól, które składają się na gotowy film. Rozwój kina jest w dużej mierze historią solidarności, niezbędnej do tego, żeby tworzyć i przeżyć. Na poziomie instytucjonalnym pragniemy stworzyć w ramach działań festiwalowych platformę współpracy profesjonalno-scenariuszowej i edukacyjnej. Na poziomie międzynarodowym zależy nam na współpracy z różnymi krajami, tak aby do Sokołowska przyjechało kino różnorodne, które będzie dla naszej publiczności spotkaniem niezwykłym pod kątem estetycznym i emocjonalnym. Również w tematyce wyselekcjonowanych dzieł przejawia się silnie motyw potrzeby solidarności, o czym świadczy najlepiej wybór „Czerwonego” na kluczowy film Hommage a Kieślowski 2019. Figura „wędrowców” we współczesnym kinie, szczególnie w kontekście przemian społecznych i niepokojów, które za nimi idą, będzie ważnym punktem odniesienia i dyskusji. Nawiązując do słynnego tytułu jednej z kultowych czeskich komedii (elementu stale obecnego w Sokołowsku od lat) – „Musimy sobie pomagać”. Tę empatyczną myśl chcielibyśmy uczynić mottem tegorocznej edycji, stawiając bardzo silny nacisk na międzynarodową współpracę między instytucjami, filmowcami i znawcami kina, tak aby dostarczać naszej publiczności to, co we współczesnym kinie najlepsze, najciekawsze, najbardziej wartościowe.
Z okazji 25-lecia premiery „Trzy kolory. Czerwony” odbędzie się jubileuszowa, specjalna projekcja tego filmu, a po niej panel z udziałem m.in. Krzysztofa Piesiewicza (scenarzysta, najważniejszy partner zawodowy Kieślowskiego), Piotra Jaxy (fotosista „Trzech kolorów”), Urszuli Lesiak (montażystka „Białego”), Michała Oleszczyka (krytyk filmowy o międzynarodowej sławie) i Zdenka Holý (dziekan prestiżowej praskiej szkoły filmowej FAMU, tłumacz książek o Kieślowskim w Czechach). Jesteśmy w trakcie rozmów z mistrzem włoskiego kina Pupim Avatim, reżyserem będącym członkiem słynnego canneńskiego jury, które ostatecznie zdecydowało się przyznać Złotą Palmę nie wspomnianemu filmowi Kieślowskiego, a „Pulp Fiction” młodego wówczas Quentina Tarantino. Warto zauważyć, że ewentualne spotkanie między Piesiewiczem a Avatim miałoby charakter historyczny o znaczeniu wcześniej niespotykanym. W trakcie tego wieczoru zostanie również pokazany video esej w reżyserii Leigh Singera – „Trzy kolory: Srebrny” (Three Colours: Silver, 2018).
Współpraca z Czechami i pokazy kina czeskiego to jedna ze specjalności Sokołowska. W tym roku postanowiliśmy odświeżyć tę formułę i postawić na to, co polska publiczność uwielbia, czyli czeskie komedie. Nie tylko przyjrzymy się najnowszym produkcjom, ale zastanowimy się też nad tym, w jaki sposób tworzy się scenariusz filmu komediowego, jak konstruuje się w kinie humor, jak zmienia się on w kontekście kina narodowego, jak tworzyć wartościowe kino rozrywkowe, które równocześnie zachęcałoby do refleksji… Podczas panelu „Czeskie komedie dziś” zastanowimy się m.in. dlaczego tak bardzo uwielbiamy czeskie komedie i co decyduje o ich światowej, nieprzerwanej od dekad popularności. Gośćmi panelu będą Tomáš Pavlíček (odnoszący sukcesy reżyser i scenarzysta młodego pokolenia) i Robert Sedláček (jeden z najciekawszych współczesnych czeskich reżyserów; twórca zaangażowany zarówno na polu kina, jak i telewizji), a także Petr Vlček (kurator festiwalu, znawca kina europejskiego). Panel zwieńczy pokaz najczęściej nagradzanej w ostatnim roku czeskiej komedii „Chata na sprzedaż” (Chata na prodej, 2018) w reżyserii wspomnianego Tomáša Pavlíčka.
Robert Sedláček będzie również bohaterem własnej mini-retrospektywy. W Sokołowsku zobaczymy jego ostatni kinowy film o Janie Palachu (prod. 2018), studencie, który dokonał na znak kontrkulturowego protestu aktu samospalenia przed Muzeum Narodowym na placu Wacława w Pradze (1969). Jest to postać ikoniczna dla czeskiej historii narodowej, którą zafascynowała się sama Agnieszka Holland w mini-serialu produkcji HBO „Gorejący krzew” (Hořící keř, 2013). Rok 1989 uczcimy zaś za sprawą wyjątkowego master classu z reżyserem na temat sposobów prezentacji Historii na małym i dużym ekranie. Obejrzymy wspólnie części mini-serialu telewizyjnego „Czeskie stulecie” (České století, prod. 2013) związanego z aksamitną rewolucją i postacią Vaclava Havla (tytuł czeski – Poslední hurá). Jest to cykl filmów w całości wyreżyserowany dla Czeskiej Telewizji Narodowej przez Roberta Sedláčka. Jak sam reżyser podkreśla – „Czeskie stulecie nie usiłuje zrekonstruować najbardziej prawdopodobnego przebiegu zdarzeń, ale stworzyć sytuację, w której to widzowie będą mogli razem z postaciami tamtej ery przeżywać ich rozterki i obawy oraz zrozumieć podstawy ich działań. Cykl ten ukazuje trzymające w napięciu konflikty, których konsekwencje znalazły odzwierciedlenie w życiu ludzi i wpłynęły na kierunek naszego [czeskiego] narodu na długie lata”.
Od tegorocznej edycji rozpoczynamy nowy cykl filmowy pt. „Ukochane filmy Krzysztofa Kieślowskiego”, w ramach którego odbędzie się wyjątkowa projekcja „Brzdąca” (The Kid, 1921) Charliego Chaplina (w tym roku wypada 130. rocznica jego urodzin) w specjalnie zaaranżowanej przestrzeni Sanatorium Brehmera z muzyką nowoczesną na żywo. O miłości polskiego twórcy do Chaplina i echach fascynacji tą kultową dla historii kina postacią w innych filmach Kieślowskiego opowiedzą nam przed pokazem kuratorzy festiwalu i przyjaciele polskiego reżysera.
W ramach sekcji Spotkania zobaczymy zaś najnowsze, wielokrotnie nagradzane na światowych festiwalach polskie produkcje, m.in. „Wilkołaka” Adriana Panka. Zależy nam na ukazaniu ciągłości w rodzimej kinematografii, która proponuje na całym świecie wspaniałe wizualnie, nowocześnie opowiedziane historie o uniwersalnym, wartościowym przekazie.
Bogato i ciekawie zapowiada się sekcja polskich dokumentów, którą reprezentować będą zaś młodzi twórcy; cykl spotkań z ich udziałem poprowadzi Michał Oleszczyk. Na zaproszenie naszego kuratora do Sokołowska przyjedzie m.in. Małgorzata Imielska („Miłość i puste słowa”, 2018), Paweł Wysoczański („Jutro czeka nas długi dzień”, 2019), Grzegorz Brzozowski („Obcy na mojej kanapie”, 2017) oraz Michał Hytroś („Siostry”, 2018). Kino dokumentalne było ważną częścią twórczej drogi Kieślowskiego, pragniemy być wierni tej tradycji; zależy nam na tym, aby przyglądać się filmom młodych, zdolnych twórców, przyglądać się temu, jak oni przefiltrowują współczesną (niekiedy problematyczną) rzeczywistość przez pryzmat własnej wrażliwości.
Kulminacyjnym punktem festiwalu będzie Otwarcie Archiwum Kieślowskiego. Celem Archiwum jest pozyskiwanie, digitalizacja, ochrona i upowszechnianie zasobów archiwalnych związanych z twórczością jednego z najwybitniejszych europejskich reżyserów. ATKK nie mogłoby powstać bez merytorycznej pomocy i zaufania, którym obdarzyła Fundację Pani Maria Kieślowska, przekazując materiały z archiwum rodzinnego. To w oparciu o nie w Sokołowsku, siedzibie Fundacji, powstało i rozwija się to żywe archiwum pamięci i spuścizny po reżyserze – laboratorium spotkań z kinem i postawą twórczą autora trylogii „Trzy kolory”.
Pokazom filmowym, spotkaniom i debatom towarzyszyć będzie wystawa niepublikowanych do tej pory fotosów z planu filmowego trylogii „Trzy kolory” autorstwa przyjaciela festiwalu i wielkiego profesjonalisty w swoim fachu, Piotra Jaxy.
Podczas trzech dni festiwalu spotkamy się z gośćmi, twórcami i krytykami filmowymi. Na festiwal Hommage à Kieślowski zaproszeni zostali m.in. Alexandru Baciu, Pupi Avati, Leigh Singer, Gabriela Muskała, Adrian Panek, Krzysztof Piesiewicz, Piotr Jaxa, Piotr Sobociński Jr, Michał Sobociński, Łukasz Maciejewski, Tomáš Pavlíček, Robert Sedláček, Grzegorz Brzozowski, Petro Aleksowski…
Kuratorami tegorocznej edycji będą Diana Dąbrowska, Michał Oleszczyk, Petr Vlček oraz Mikołaj Jazdon.
Wszystkie informacje i program będą dostępne na stronie www.hommageakieslowski.pl.
Organizacja & Produkcja festiwalu:
Fundacja Sztuki Współczesnej „IN SITU”
Międzynarodowe Laboratorium Kultury Sokołowsko